Expedition till Papua Nya Guinea

Jag finner det mycket roande att SvD Accent ordnar en expedition till Papua Nya Guinea där man ska få möta de "sista genuina naturmänniskorna". Man ska alltså få lära känna hulifolket och ta del av deras riter och mystik samtidigt som man bor på ett 4-stjärnigt hotell. Och visst, det är säkert intressant att åka på en sådan resa(för typ 59 650 kr)och en upplevelse i sig men jag kommer ändå att tänka på dagens seminarium där vi pratade om turism och kan inte undgå att undra - vad tycker hulifolket om det här? Och trots att det står att de bor i en "avlägsen djungel",hur influerade är de av turismen?Vad betyder den för dem? Och kan man verkligen kalla dem de "sista genuina naturmänniskorna"? På vilken basis då?
Visserligen blir ju diverse stammar och minoritetsfolk mer och mer influerade av västvärldens intåg, men ändå.De sista?Borde man inte säga En av de sista?
Jag vet inte. Det är något med annonsen som känns lite konstigt, lite väl generaliserande kanske. Kan hända att det är en super lärorik och givande upplevelse. Däremot kan det säkert vara ett sätt att få in en fot om man är intresserad av ett eventuellt fältarbete. Det vill säga om man vill betala dyra pengar först.
Nåja. Nu ska jag försöka komma på en problemställning om någonting intressant och skriva PM utgående från denna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback