jag mailar min bror varje dag Att vet du vad, spårvagnen var sex minuter sen idag

sitter hemma och lyssnar på Navid Modiri & Gudarna, är lite hungrig och har ont i ryggen. fast inte lika mycket som igår den här tiden - så brukade alltid pappa säga när jag var liten och frågade vad klockan var. Lika mycket som igår vid den här tiden! när vi barn ville att mamma och pappa skulle berätta om hur det var när de var små och de inte orkade sade de När jag var liten var jag mycket mindre än vad jag är nu eller så började de svaret med Det var en gång... och den var sandad!(det sistnämnda var dock mer morfars område, och ibland mammas).
Om man inte åt upp maten sade mamma att man skulle bli liten som en kosvans och frågade man vad man skulle få i julklapp/present så löd svaret Fikon och Lösnäsor! Eller Är ni inte snälla nu så får ni bara Fikon och Lösnäsor. detta var väl mer en grej när mamma var liten, men förekommer fortfarande i den Limnellska släkten.
jag har dessutom kommit på både mig själv och hanna att använda sådana uttryck som mamma alltid använt under vår uppväxt. sådana som förekommer alldeles självklara för en själv men som vissa reagerar på. till exempel tyckte julia att det var hysteriskt roligt att jag sade att något såg ut som Sju sorger, alltså att något var väldigt rörigt. efter lite googlande konstaterade jag dock att det var ett bibliskt uttryck(om jag inte minns fel) - Sju sorger och åtta bedrövelser. sedan finns det ett antal andra som jag, bara för att, inte kommer på för stunden.
ja. fina minnen och sånt.

Kommentarer
Postat av: Julia

haha jag gillar alla dina uttryck även fast jag sällan förstår

Postat av: elin

aww tack

2009-11-26 @ 09:19:36
URL: http://ojenkines.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback